Jakarta, druk, stank maar wel met lovely people - Reisverslag uit Jagatanledoksari, Indonesië van Karlijn Verhijden - WaarBenJij.nu Jakarta, druk, stank maar wel met lovely people - Reisverslag uit Jagatanledoksari, Indonesië van Karlijn Verhijden - WaarBenJij.nu

Jakarta, druk, stank maar wel met lovely people

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

18 Augustus 2017 | Indonesië, Jagatanledoksari

Een goedemorgen!

Zo, we zijn aangekomen in Jogjakarta, na een reis van 9 uur met de trein vanuit Jakarta.

Jakarta was enorm druk, het verkeer was een en al chaos. Straten zijn vervuild, het stinkt en er hangt smog. Ik heb met open mond en ogen staan kijken hoe de mensen zich er tussen door wringen met de auto en scooter op de weg. Ik dacht 'hier ben ik te voorzichtig voor' en dan gebeuren er juist ongelukken. Je moet eigenlijk go with the flow meegaan met het verkeer. Oversteken was dus ook een ramp. Als ik alleen was geweest had ik misschien eerst eens een half uur stil gestaan en staan twijfelen en staan kijken:p maar met andere mensen nam ik soms toch initiatief om over te steken.

Het is 30 graden maar de zon komt niet echt door.

Jakarta had niet veel uitzonderlijke bezienswaardigheden, maar buiten dat zijn de mensen lovely. Ze lachen allemaal en sommige roepen en zwaaien uitgebreid met hun Aziatisch lachend koppie. Ik word veel aangekeken en nagekeken met mijn blonde haren.
We zijn woensdag 16 augustus naar old town jakarta geweest, er was niet heel veel te doen. Wel waren de voorbereidingen voor 17 augustus 'independence day'. Daarnaast hebben we echt het echte Jakarta gezien. Mensen die voor op straat leven met een geknutseld kraampje en afval dat allemaal op straat wordt geknikkerd of op het gras wordt gekieperd. Streetfood, mensen die tussen het drukke verkeer met karretjes voedsel lopen en kinderen die bedelen. Ergens krijg ik dan een naar gevoel en vind ik het zielig. Maar goed zielig vinden is niet het goede gemoedstoestand, want zij hebben een heel andere levensstandaard. Het duurt bij mij dan even voordat ik dat besef. In Nederland zijn we echt anders gewend, dus verwachten we ook beter/meer of/en anders.
We waren fout gelopen dus hadden we de taxi Uber terug geregeld via de app (heel handig en je kan precies zien wat het kost (max 1 euro vaak), hoelang het duurt en welke auto het is). We hebben minstens 1 uur in de auto gezeten om 5 km terug te komen. Het verkeer stond ram vast.

Ik moest echt wennen en kreeg wel hoofdpijn. Veel prikkels en dat heeft wel invloed op mij. Maar goed, daarna een heerlijke mangoshake gedronken in een leuk hippietentje:) en ook nog koffie van starbucks. Daar pep ik van op!

Oke, om 6 u 's avonds wordt het donker, dus in het donker kwamen we ook aan in het hostel. We hadden twee Duitse meiden leren kennen en 's avonds gingen we echt heel lekker eten in een gezellig mooi restaurant. Dit meer wat duurder dan normaal. Nl 8-10 euro voor gerecht, normaal max 5?! De smaken van het eten bevallen me wel, wat pittig, heet en hartig en zoet, hmmmm.

Na een lange zit aan de eettafel hebben we savonds het flink laat gemaakt op het dakterras in het hostel. We gingen met het staff kletsen, dansen en lachen. We hebben zelfs Hollandse muziek gedraaid en ze gingen er op los:) Het werd die nacht 5 u voordat we in bed lagen. Het was zo gezellig en we waren grapjes aan het maken met de medewerkers van hostel.

Gisteren 9 u lang in de trein gezeten van Jakarta naar Jogjakarta. Enorm druk op station, denk ook ivm Indepence Day. Hier en daar maak ik praatjes met mensen van verschillende nationaliteiten. Engels gaat me best goed af. Ik denk omdat ik vooral niet bang ben om op mensen af te stoppen en een praatje te maken. Bevalt me goed en vaak kom je weer meer van het land en handige tips achter de weet. De mensen hier zeggen ook 'be careful', want ze hebben het beste voor.

Oké, vandaag Jogjakarta. De komende dagen staan de watervallen en tempels op de planning. Ik ben benieuwd en verlang naar meer rustige plekken. Daarvoor zullen we steeds oostelijker moeten gaan dus Bali & Lombok, twee andere eilanden van Indonesia.

Ik moet nog steeds wat wennen en soms wel wat traantjes laten. Veel indrukken en het is een echte uitdaging voor mij. Veel zelf regelen, uitzoeken, ander klimaat, levensstijl en soms moet ik mijn gedachten echt de baas zijn. Maar goed rust, ruimte en tijd is er en komt er en die zal ik pakken:)

Lieve mensen, ik ga hiervoor zoveel mogelijk genieten en beleven. Het vraagt een hoop zelfkennis en geduld, maar het zal me zeker veel moois terug geven.

Btw ik heb te veel kleren bij en het is echt frotten en aan alle spullen denken.

Jullie horen weer van me.

Liefs,
karlienassie Goreng

  • 19 Augustus 2017 - 05:52

    Carlo:

    AH! Daar ben je nu! Karlienos

    Tempeldoeloe en watervallen:wierook en even de oogjes dicht?

    Rust.

    Goed bezig!

    Groets


  • 21 Augustus 2017 - 20:05

    Natalie:

    Leuk karlijnie! Ga nu de volgende lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jagatanledoksari

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 September 2017

Rinjani

09 September 2017

oke, mijn blog werkt totaal niet mee. vervolg komt

09 September 2017

Rinjani

02 September 2017

Gili was chillie, gearriveerd op Lombok

27 Augustus 2017

Bali it is
Karlijn

Actief sinds 12 Aug. 2017
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 7679

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

12 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: